Wat Willy Vlautin en BJ Barham zijn voor respectievelijk Richmond Fontaine en American Aquarium, dat is Nick Beaudoing voor The Doc Marshalls. Het zijn vaardige songschrijvers die verhalen over mislukte liefdes en lieden die in het leven laveren van tegenslag naar teleurstelling. Tsja, echt vrolijke muziek is altcountry nou eenmaal niet. Look Out, Compadre (eigen beheer) is een erg goede cd van een band uit Brooklyn. Op de eerste twee platen deden de mannen uit New York nog alsof ze woonden op de grens van Louisiana en Texas. Die honky tonk en cajun is inmiddels vervangen door een meer algemene vorm van altcountry, te beginnen met Here They Come, een midtempowerkje met harde gitaren. Kernow vangt aan met akoestische gitaar, waarna simpele riffjes van elektrische gitaar invallen. Het is een liedje over the son of a son of the son of a selfmade man en altcountry volgens het boekje. Why I’m Leaving heeft een spetterende elektrische gitaar en pedal steel. She learned to see things clearly / In a hazy glow of traffic lights / She said: I wasn’t made to spend my days / Living in a house, zingt een gedesillusioneerde Beaudoing. Het geluid van The Doc Marshalls wordt in niet geringe mate bepaald door het meesterlijke spel van Jonathan Gregg op pedal steel. Vooral op Pennsylvania is hij meesterlijk in de weer. Josh Kaufman is weliswaar geen bandlid, zijn bijdragen op elektrische gitaar zijn onmisbaar. Op You Must Have Loved Me schakelt de band opeens over naar western swing. Ook al doen ze dat erg goed, het is toch jammer dat daardoor vlak voor het einde de plaat van sfeer verandert. Verkrijgbaar bij CD Baby.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie