Ze is geboren in Memphis, Tennessee, maar trekt oostwaarts naar Nashville om daar een muzikale carrière te starten. Dianne Davidson, uit 1953, zit al op haar elfde in een bandje, The Mad Martians, vanwege haar fenomenale – volwassen – zangstem. Een talent dus. Vanaf haar zeventiende speelt ze in bars, nachtclubs en juke joints tussen Memphis en Nashville, om vervolgens onder contract bij Janus Records en met een flink budget haar debuutplaat op te nemen. Bij producer Mac Gayden is de nog jonge Davidson in goede handen: hij regelt de muzikanten van The Nashville Cats; die van Area Code 615 en Barefoot Jerry dus. Op haar debuutplaat Baby klinkt de achttienjarige Dianne Davidson nog als Dusty Springfield vergezeld van wat zoete strijkers, maar op de opvolger van een jaar later heeft ze haar innerlijke Janis Joplin ontdekt. Backwoods Woman is een lekker rauwe countryrockplaat, die is samengesteld uit Dianne’s eigen composities en covers van Alex Harvey (de Amerikaanse singer-songwriter), Elton John/Bernie Taupin, Cat Stevens en Tim Drummond – de bassist in haar studioband.
De muzikale omlijsting op Backwoods Woman is vanzelfsprekend voortreffelijk, met naast Drummond Mac Gayden (gitaar, dobro), Weldon Myrick (pedalsteel), Charlie McCoy (mondharmonica, orgel), John Harris (piano), Bobby Thompson (gitaar, banjo), Karl Himmel (drums) en de fiddles van Buddy Spicher en Vassar Clements. Zij allen ondersteunen de geweldige zangeres die Dianne Davidson is in prachtige tracks als Delta Dawn (Harvey), Country Comfort (John/Taupin), Town and Country Cafe (Drummond) en ook in de afwisselende eigen composities als de countrysong Now That You’re A Woman, de bluegrass van Appalachian Boy en de gospel van Sympathy. Pak het alles tezamen en dan heb je met Backwoods Woman een prachtige countryrockplaat.
Bij de release van Backwoods Woman is Dianne Davidson nog maar negentien jaar. En dat werkt niet in haar voordeel, al pakt ze hetzelfde jaar nog door met het al even sterke Mountain Mama. Maar doorbreken in de harde machowereld die de muziekindustrie is lukt Dianne Davidson niet. Temeer daar ze bekent een lesbische vrouw te zijn. Opzij geschoven wordt ze; pas zestien jaar later brengt Dianne Davidson een volgende plaat uit.
Om te koesteren is die treffende trilogie van Baby (1971), Backwoods Woman (1972) en Mountain Mama (1972). Geweldig wijf, geweldige zangeres.
Backwoods Woman. Janus Records, 1972. Delta Dawn / Rocky Top / The Best I Can / Now That You’re Woman / Country Comfort / Appalachian Boy / Sympathy / Town and Country Cafe / Where Do the Children Play
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie