Vorig jaar stond Early James in de kleine benedenzaal van De Oosterpoort tijdens TakeRoot. Hij zorgde voor filevorming voor de ingang; lang niet iedereen kon naar binnen. De verslaggever van deze site moest ook even wachten tot er weer plaats was voor nieuwe toeschouwers. Eenmaal binnen was de constatering: het was hard, het was rauw en toch niet zonder subtiliteiten. Dat is ook van toepassing op Medium Raw (Easy Eye Sound/Concord). Op opener Steely Knives weet je direct voldoende; dit leeft en dit moet je beleven. Zijn stem is krachtig en scherp, daar pakt hij zo elke zaal mee in. Ook op Nothing Surprises Me Anymore schreeuwt hij het uit. Terwijl het nummer tamelijk rustig begint met dobro. Maar dan… De ronkende gitaar op Tinfoil Hat verkent surf, waarna een Spaanse gitaar op Go Down Swinging south of the border gaat. De ongepolijste aanpak is niet alleen maar rauw, maar ook steevast raak. Dus eigenlijk ook nog eens heel precies. En daarmee heel erg goed. James werkt al een tijdje samen met labelbaas Dan Auerbach (Black Keys), die hem deze keer meetroonde naar een ruim honderd jaar oud gebouw in Nashville genaamd Honky Chateau (en nee, dat heeft niets te maken met het album van Elton John) waar opnameapparatuur van de Fame-studio werd neergezet. Het resultaat is van een ongekende intensiteit. De uit Alabama afkomstige James krijgt in Groningen (1 nov) deze keer een groter podium. Hij is daarvoor al te zien in Utrecht (TivoliVredenburg, 18 okt), Hengelo (Metropool, 25 okt), Nijmegen (Merleyn, 28 okt) en Amsterdam (Paradiso, 29 okt).
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie