



Eigenlijk was Lubbock Calling een betere albumtitel geweest voor het in 1980 verschenen Live Shots van The Joe Ely Band. Daarmee zou de unieke kruisbestuiving tussen de Texaanse band en The Clash meer de nadruk hebben gekregen. Want bijzonder was het, een countryband die het podium deelde met de Britse punkers die op het toppunt van hun roem waren na het pas verschenen fenomenale dubbelalbum London Calling.
Joe Strummer en de andere leden van The Clash adoreerden Joe Ely om zijn wilde cowboy rock-’n-roll. En ook omdat de Texaan zich niets aantrok van de regels van de platenbusiness of zijn oren liet hangen naar de wensen van het publiek. Hij deed alleen wat hij zelf wilde. Een punk avant la lettre. The Clash was hem in 1979 komen opzoeken tijdens een concert in The Venue in Londen en de band nodigde hem uit in de studio tijdens de opnamen voor London Calling. Op een van de binnenhoezen met de songteksten staat een foto van Ely. Cowboyhoed op. De jeans gestoken in cowboylaarzen. En zo werden op de binnenhoes van Live Shots ook enkele foto’s van The Clash afgedrukt.
Met Live Shots vestigde Joe Ely zijn reputatie als performer. De new wave country van de tijdens de tournee met The Clash opgenomen concerten kreeg een perfecte hoes. Het artwork van Guy Juke sluit naadloos aan bij punk. Het strakke, kubistische design zet je zo naast Never Mind The Bollocks van The Sex Pistols. Het minimalisme en de felle kleuren, ook qua vormgeving is Live Shots revolutionair; zoiets was nog niet eerder vertoond in het conservatieve wereldje van country.
Guy Juke was als grafisch designer in de jaren 70 verbonden aan Armadillo World Headquarters in Austin, Texas. Net als Jim Franklin dus, over wie het ging in deze aflevering van deze rubriek over albumhoezen. De posters van Juke vielen op door de scherpe lijnen en geometrische figuren. Guy Juke is de artiestennaam van William De White en de Texaan heeft er nog een; als gitarist bij The Cornell Hurd Band, Butch Hancock, Ponty Bone en anderen bedient hij zich van het alter ego Blackie White.
Een jaar na Live Shots verscheen Musta Notta Gotta Lotta van Ely. Met rockabilly voor de jaren 80. ‘Please understand me everything’s all right / I just musta notta gotta lotta sleep last night’, zong hij. Dat klopte wel aardig. Na bijna anderhalf jaar onafgebroken onderweg te zijn geweest viel The Joe Ely Band uit elkaar. Opgebrand. Gitarist Jesse Taylor haakte af. Drummer Robert Marquam werd dood aangetroffen op straat in Lubbock. De immer laconieke accordeonist Ponty Bone begon met The Squeezetones een eigen band. De kleurrijke hoestekening van het aan Marquam opgedragen album Easy As Pie is eveneens van Guy Juke.
De connectie van Juke met de Lubbock-mafia werd nog groter toen hij in 1990 voor de tweede keer trouwde en wel met Jo Carol Pierce, de ex van Jimmie Dale Gilmore. Juke was de derde echtgenoot voor Pierce, die zelf imponeerde met Bad Girls Upset By The Truth, een als blasfemisch te omschrijven album over een vrijgevochten vrouw in het aartsconservatieve Lubbock. Pierce was ook betrokken bij het theaterstuk Chippy, handelend over een prostituee uit West Texas. Daarvan verscheen in 1994 het album Songs From Chippy, geproduceerd door Terry Allen en Joe Ely in de huisstudio van laatstgenoemde.
Een illustratie van Guy Juke is ook te vinden op Big Leg Beat, het debuut van Omar and The Howlers. Dezelfde tekening keerde terug op Swing Land (1999). De huizen op palen op Tongue & Groove van Trish & Darin zijn ook van Juke. Die Trish is Trish Murphy en Darin is haar broer. Ze zou daarna doorgaan onder eigen naam. De uit Houston afkomstige singer-songwriter ontving overigens een bachelor in filosofie voor haar studie naar de albums van Bruce Springsteen en Tom Petty, twee namen die ook een rol speelden in de loopbaan van Ely.
Tot slot nog even terug naar Live Shots. De elpee verscheen in Amerika een jaar later met dezelfde hoes, maar dan in paars. Met als bonus de single Texas Special met vier nummers.
The Joe Ely Band – Live Shots (1980)
Ponty Bone and The Squeezetones – Easy As Pie (1986)
Omar and The Howlers – Big Leg Beat (1980)
Trish & Darin – Tongue & Groove (1993)









27/12/2025 Permalink
I like punk ! But the Clash & the Sex Pistols are totally overrated and not my taste. There are plenty of other great punk bands (1976-80), especially from the USA.