Als je net als ik bent opgegroeid met Muziekkrant OOR dan is het een ware zegen dat OOR zijn duizelingwekkende archieven aan het uitgraven is. Het is een feest der herkenning. Enerzijds hebben de makers – van wie er al een aantal ons ontvallen zijn – van het toonaangevende, tweewekelijks verschijnende muziekblad goed gekeken hoe Britse bladen als Mojo en Uncut de archieven van Melody Maker en New Musical Express een nieuw leven geven in fraai vormgegeven tijdschriften. Anderzijds gaat OOR daar dik overheen met kolossale koffietafelboeken als Want More? (Het beste van 50 jaar OOR) en de OOR recensiebijbel, waar je niet zomaar in uitgebladerd en uitgelezen bent. Het is een waar universum.
Nu hebben de makers van OOR, onder de redactie van de onvolprezen Tom Engelshoven, hun pijlen gericht op het fenomeen Bruce Springsteen. OOR’s maniakale en in detail volgen van The Boss komt in dit boek pas echt van de grond bij het verschijnen van Born To Run in 1975. Ook voor mij begint het daar. Alle, misschien wel meer dan honderd, stukken en recensies, royaal gelardeerd met prachtig fotowerk, zijn hier chronologisch bijeengebracht en dat is om te smullen. Je volgt Bruce Springsteen door de jaren heen – en misschien ook wel door je eigen jaren van puber/adolescent, scholing, dienstplicht, elpees en concerten. Veertien keer stond The Boss op de omslag van OOR.
Wat Bruce Springsteen in OOR meer maakt dan louter een verzameling van reeds eerder gepubliceerde stukken, is dat de redactie het ook heeft aangedurfd om de eigen teksten in retrospect te beschouwen, door bijvoorbeeld een gesprek met de recensent van dienst die in 1973 uitstekend onderbouwd Greetings From Asbury Park, N.J. met de grond gelijk maakte. Ik zet de plaat nog eens op.
Alles en iedereen komt aan bod, zoals Springsteens voorbeelden en diens navolgers. Bruce Springsteen in OOR, dat doorloopt tot in 2025, is in mijn ogen completer dan welke (auto)biografie ook; je kijkt ermee in de ziel van de man.
Bruce Springsteen in OOR is opnieuw een tijdsdocument van de popcultuur, nu gericht op een enkel rockicoon – het verdient navolging. Met het verschijnen van dit gargantueske boek zijn het nu, in combinatie met de geweldige speelfilm Springsteen: Deliver Me From Nowhere, bijzonder goede tijden voor de Springsteen-fan. Zoals ik.




Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie