In een recensie van Cry Alone (Excelsior Recordings) van Dawn Brothers zou je op een site over rootsmuziek zomaar de nadruk kunnen leggen op een nummer als Seven Year Itch. Op die compositie klinkt de Nederlandse band namelijk als een jongere versie van The Band. Jeugdiger dan die legendarische band ooit heeft geklonken en ook wat swingender. Maar eigenlijk is er geen moment op dit sterke album waarop ze als een zeefdruk van voorbeelden uit het verleden klinken. Dawn Brothers is een en al muzikaliteit, net als destijds dus The Band. Alsof het spelplezier nog van de smeltende gletsjer druipt meer…



‘We create to understand ourselves better’, verkondigde
Er hangt altijd iets in de lucht op Ghosts In The Garden (Big Bean Music) van
Allemachtig, wat begint Sounds Like… (Dear Life Records) van de uit Philadelphia afkomstige band
Op jonge leeftijd maakt hij al deel uit van supergroep Buffalo Springfield. Vervolgens gaat hij een monsterverbond aan met de nieuwe prinsen van de Westcoast – Crosby, Stills, Nash & Young – en wordt hij als gitarist door Jimi Hendrix en Eric Clapton als hun gelijke beschouwd. Deze indrukwekkende palmares, en zijn ongecontroleerde overgave aan drank, drugs en gekte, levert hem de bijnaam Captain Manyhands op. Maar pas daarna maakt Stephen Stills zijn meesterwerk, en wel met zijn fabuleuze allroundband: Manassas.
Een trein komt denderend naderbij. Een gitaar is gevangen in een rauw en repeterend motief. Met die spannende combinatie aan geluiden opent Dogs (Seasick Records) van
De legendarische, magistrale
Stan Lynch was van 1976-1994 drummer bij Tom Petty & The Heartbreakers. Daarna was hij vooral als songschrijver en producent actief. In die hoedanigheid kwam hij in contact met de Texaan Jon Christopher Davis. Lynch zou een album van Davis produceren, maar diens platenmaatschappij was ontevreden met het resultaat. Lynch zag geen enkele reden om een andere weg in te slaan omdat het materiaal van Davis volgens hem sterk genoeg was. Einde verhaal, totdat Lynch en Davis elkaar in Nashville weer tegen het lijf liepen. Lynch was eigenlijk bang dat Davis boos zou zijn, omdat hem
“Dit is waar je het voor doet. Gaan naar een land waar je nog nooit geweest bent en daar komen dan 400 mensen naar je show kijken.” Jesse Daniel zegt het met een grote glimlach op zijn gezicht. Zo’n glimlach hebben de bezoekers ook, want het is genieten in de goed gevulde
‘I’ve gone from stay at home to stay out all night long’, zingt
Het leven is vol teleurstellingen. Tegenstellingen. Met dat gegeven gaat
Countryliedjes over treinen zijn bijna altijd de moeite waard en Big Trains van 




Veilig thuiskomen ondanks alle tumult en onrust, dat is wat Turmoil te doen staat. Ook op zo’n rustig landweggetje als op de hoes van Coming Home kan het zomaar misgaan. De band uit Culemborg en omstreken is daarvan op de hoogte. Het bungelende skelet aan de binnenspiegel
Wat een lelijke hoes! En dat is niet voor het eerst. Op het drie jaar geleden verschenen Austin To Houston stond
Een conceptalbum, dat kom je toch niet vaak meer tegen. Te ambitieus en overstrekt voor deze tijd van soundbites en singles? De
Met de lofzang Louisiana maakt
Nieuwsbrief? Ja, nieuwsbrief! Naast de site hier, waarvan we natuurlijk hopen dat je ‘m dagelijks bezoekt, en via sociale media (Facebook en Bluesky), kan je nu ook via een nieuwsbrief op de hoogte blijven van onze recensies en andere berichten. Elke vrijdag, stipt om 16 uur, krijg je dan een bericht in je mail met links naar alle posts die we de voorgaande week geplaatst hebben op Altcountry.nl. Handig, al zeggen we het zelf. Het werkt vrij eenvoudig: schrijf je in via
Sterling Drake

Het is een Joods gebruik om bij het overlijden van iemand de spiegels te bedekken. Cover The 
De waanzinnig fraaie hoes van het album van Tortilla is ontworpen door de Bergense kunstenaar Hans van Draanen. Een onzinhoes noemde Jan Donkers het in 1971 in zijn recensie in Aloha. Over de muziek was hij overigens best te spreken. Nog lovender was Muziekkrant OOR: ‘Tortilla’s eerste elpee: een sensatie’.
Never Been Home (eigen beheer) van
Op het tien jaar geleden verschenen Mississippi Moderne verklaarde
Ha
Wayne Scott was al 71 toen hij in 2005 debuteerde met This Weary Way. Honderden liedjes had hij klaar liggen, maar tot dan toe nooit op de plaat gezet. This Weary Way was een groot succes, eindelijk kwam zijn carrière op gang – tot Wayne zes jaar later omkwam bij een auto-ongeluk. Zo bleef het bij dat ene album. Tot nu, want er bleek nog heel wat over te zijn van de This Weary Way-sessies. Het is aan zoon Darrell te danken dat twaalf ervan nu alsnog zijn uitgebracht. Waarom dat zo lang moest duren, is niet duidelijk. Wayne’s Pain (Here Records) doet beslist niet onder voor het debuutalbum.
Een van de bekendste Amerikaanse folksongs is Tom Dooley. Geschreven door ene Thomas Land, diep in de negentiende eeuw. Maar het was het 