Het titelnummer van Shotgun (The Garden Shed) is formidabele alt-country, een beetje zoals het werd gemaakt in de begindagen van het genre. Sleeping Jesus is een band uit Minnesota en dat was begin jaren 90 wel een plek waar dit soort muziek wilde gedijen. The Jayhawks komen er vandaan, om maar wat te noemen. Shotgun is het derde album van Sleeping Jesus. Het debuut omschrijven ze als dreampop, waarna ze op de opvolger voor het eerst de tenen in het water van rock-’n-roll en americana dipten, zoals ze het zelf verwoorden. De eerste vijf nummers op dit derde album zijn heerlijk. Het titelnummer met steelgitaar en mondharmonica is een geweldige start, daarna begint In The Morning met een beetje fluiten en akoestische gitaar, is Love’s A Foolish Game qua samenzang oude countryrock en sluiten Far From LA en het met veel orgel vormgegeven Caroline daar naadloos op aan. Met Heavy On My Mind verandert de sound van de band rond songschrijver Nick Elstad wat richting moderne indiepop; dat is iets minder geslaagd. De tweede helft is in zijn geheel voor liefhebbers van alt-country minder relevant; de band wil zich niet beperken tot dat genre. Still ‘Round is een twijfelgeval, te omschrijven als een sentimentele Ryan Adams. Het funky gespeelde Little Lover Boy heeft veel van Dawes, niet in het minst om de samenzang. Ook op Long Way Home en het met saxofoonsolo opgetuigde Ordinary Man is gekozen voor een modernere, nettere sound. Het op toetsen dobberende In The End lijkt terug te gaan naar de jaren 70 van een band als Starbuck.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie