Jade Turner, een trots lid van de Misipawistik Cree Nation in de Canadese provincie Manitoba, moest het allemaal zelf uitvinden als singer-songwriter. Voorbeelden binnen de inheemse bevolking had ze nauwelijks. Maar gelukkig toch één iemand, de in blues en country actieve Crystal Shawanda. Met haar schreef ze Deadweight, het laatste nummer op Breathe (eigen beheer). Op die afsluiter rekent ze af met een verleden waarin ze vaak gepest werd. En dat doet ze met heel veel power, vocaal kan ze wedijveren met Sass Jordan. Het is een krachtige afsluiter van een album waarop ze zich kwetsbaar durft op te stellen. Daardoor wordt het een soort conceptplaat, die begint met een soundscape van nog geen minuut waarin de wind, een piano, mandoline en steelgitaar de sfeer bepalen die we kennen van Robbie Robertson. Op het daaropvolgende That Wind valt direct de volle stem van Turner op. Met de fraaie opbouw een goed vervolg van de instrumentale opener. Het gaat over de zucht naar vrijheid, iets wat ze vond in sledehondentochten. Gitaarakkoorden trekken haar voort door het besneeuwde landschap. You’re Only Nice When I’m Leaving gaat over een giftige relatie. Zingen over pijn en verdriet gaat Turner makkelijker af dan erover praten. Breathe kwam tot stand toen ze moeder werd, terwijl haar relatie strandde. In Canada sleepte ze diverse prijzen in de wacht met haar eerste twee countryplaten; de americana op haar nieuwste album verdient het om nog breder te worden opgepikt. ‘Stay wild child, let your hair blow in the wind / Don’t listen when they try to fence you in’, klinkt het op Stay Wild Child. Gezien de wijze waarop ze kracht en kwetsbaarheid in balans brengt, gaat dat haar zelf vast lukken.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie